Borscs



Kicsit sok macera van vele, de megéri, mert nagyon finom leves - vagy nevezhetném inkább egytálételnek. Érdemes belőle jó nagy adagot készíteni, mert ez is olyan étel, ami felmelegítve sokkal finomabb, mint frissen főzve.
Egyetemistaként Kijevben voltunk szakmai gyakorlaton, a szakmához ugyan nem sok köze volt, viszont nagyon finomakat ettünk-ittunk. Jellemzően az akkori viszonyokra, még azt is megengedhettük magunknak, hogy beüljünk egy előkelő étterembe, ahol kipróbáltuk a borscs ukrán változatát. Ebből is látszik, hogy nem mostanában jártam egyetemre :)
Azóta is emlegetem azt a levest, nagyon finom volt, ráadásul a leveshez hoztak valamilyen sós, kelt péksüteményfélét, amit megkentek fokhagymával. A kettő együtt elképesztően finom volt. Sajnos akkor még nem figyeltem meg, hogy pontosan miből és hogyan készülhetett, egyszerűen csak élveztem az ízeket.

Egy ideje én is főzök itthon borscsot, sokféle receptet elolvastam, végül alapként Lajos Mari receptjét használom a 99 leves című könyvéből.
Ez a mennyiség 8 embernek is bőven elég.

Hozzávalók:
70 dkg marhalábszár
kb. 1 kg csont (lehet húsos, velős, amilyen van éppen kéznél)
40 dkg cékla
30-40 dkg káposzta
2-3 nagyobb sárgarépa
2-3 közepes fehérrépa
1 közepes fej vöröshagyma
50 gr paradicsompüré
1 ek cukor
kevés ecet vagy citromlé (1 ek)
1-2 babérlevél

szemes bors
olaj
tejföl a tálaláshoz
1 csokor petrezselyemzöld


Elkészítés:
1. Megmosom a húst és a csontokat és 2.5 liter vízben, sóval, pár szem borssal, babérlevéllel puhára főzöm. Érdemes szerintem kuktában főzni, úgy sokkal gyorsabb, kb. fél óra alatt puhára fő a hús.
2. Közben a meghámozott, megmosott nyers céklát hosszú, vékony csíkokra vágom. Eddig ezt kézzel csináltam, de most beszereztem egy V gyalunak nevezett szerkezetet, amivel pikk-pakk előállítottam a céklacsíkokat (meg egy-két sebesült ujjat is).
3. Kevés olajat melegítek egy lábasban, beleteszem a céklát, összeforgatom, hozzákeverem a paradicsompürét, cukrot, ecetet vagy citromlevet, megsózom és fedő alatt puhára párolom.
4. A vöröshagymát felvágom kis kockákra, a répát, fehérrépát a céklához hasonló csíkokra vágom, a káposztát kisebb kockákra szeletelem.
5. Egy nagy fazékban kevés olajat forrósítok, beleteszem a vöröshagymát és megpárolom benne.
6. Hozzáadom a répákat, káposztát, összeforgatom, egy-két percig párolom, majd felöntöm a közben megfőtt hús főzőlevével.
7. Sózom, ha szükséges és fedő alatt puhára főzöm. Nem sok idő kell ehhez, mert vékony csíkokra van vágva minden.
8. Ha puha, hozzáöntöm a céklát a levével együtt, beleteszem az apró kockákra vágott főtt húst, összeforralom és kész is. A tetejét megszórom az apróra vágott petrezselyemzölddel.
9. Az eredeti recept szerint be kéne habarni, de én ezt nem szoktam. Szerintem jobb, ha mindenki magának tesz tejfölt hozzá, ha egyáltalán.

Nem nehéz elkészíteni, csak kicsit hosszadalmas, meg sok edény kell hozzá, de szerintem megéri kipróbálni, mert nagyon finom.

Megjegyzések

Limara üzenete…
Nagyon jól néz ki, el ismentettem magamnak! :))
Flat Cat üzenete…
Ez így nagyon tetszik! Ami az én "orosz" szakácskönyvemben van, az kevésbé, szóval inkább ezt a változatot fogom majd megfőzni télen! :)
Wise Lady üzenete…
Még sose főztem, de most nagyon nagy kedvet csináltál.
erős ildikó üzenete…
Tavaly öcsémék csináltak, és nagyon jól nézett ki (csak képen láttam, nem kóstoltam.) Most ez a kép is rabul ejt, pedig sosem próbáltam még e levest a cékla-cukor-babér hármas miatt. Lehet, hogy rábeszélsz?
duende üzenete…
Napmátka, ez a leves fergetegesen finom! :)

Lúdanyó, köszi a receptet, én is sokfélét olvastam már, de a tiéd nagyon jónak tűnik! Meg is fogom csinálni majd, ha kicsit hidegebbre fordul az idő! :)
Ancsika üzenete…
Azta! ez nagyon ott van Lúdanyó! :) Gyönyörü a kép is! Nálunk már olyan hüvös van, hogy be is kanalaznék most egy tányérral! :)
phzs üzenete…
Én is egyetemistaként voltam hosszabb ideig a Szovjetunióban, kétszer is. (régen...)Nekem a legjobban ízlett az a borscs, ami hideg volt, csak a leve szinte, meg apróra vágott snidling, tejföl.
Tényleg ilyen rövid ideig kell főzni a céklát? Egyet forralni és kész?
phzs üzenete…
Bocs, második olvasásra látom, hogy a cékla külön fő...
lúdanyó üzenete…
Köszönöm mindenkinek! Igen erőteljesen rábeszélem azt, aki még nem próbálta :)
Érdekes, valahogy nem gondoltam arra, hogy ez téli leves, pedig igazatok van, valahogy a cékla, káposzta olyan őszi, téli zöldség.
Tegnap főztem meg ezt a mennyiséget és este már figyelmeztetni kellett a családtagokat, hogy mára is ezt szántam ebédre :)

Napmátka nem muszáj bele babérlevél, szerintem anélkül is jól működik.

Phzs, a céklát előtte meg kell párolni,lsd. 3. pont :)
Vesta üzenete…
Régi szép, orosz tagozatos éveimre emlékeztet ez a leves, de még sosem ettem! Tényleg olyan finom ? :)
trinity üzenete…
Én sem ettem...Valahogy eszembe sem jutott-de határozottan jó lehet!

Én a Szovjetunióból arra emlékszem gasztronómiailag- khmmmm, a párom 1989-ben nyert egy Földközi tengeri hajóutat keresztrejtvényen-, ott ettünk Szuhumiban vagy Batumiban valami keltésztát káposztával töltve, csakúgy, az utcán, papírból:))) Az tök jó volt...
A hajón főzött ételeknek már semmi köze nem volt az országhoz.....
lúdanyó üzenete…
Nahát, nem is gondoltam, hogy ez a leves újdonság nektek is :) Igen, tényleg nagyon finom, legalábbis annak, aki szereti ezeket a zöldségeket:)

Én is akkor jártam még arrafelé, amikor Szovjetunió volt, de ez azt jelentette, hogy voltam Ukrajnában, Litvániában, Oroszországban is. Gasztronómiailag is nagy élmény volt, pedig ebben volt építőtábor is - igaz Litvániában.
Azt sajnálom, hogy Örményországba nem jutottam el, ugyanis oda is lehetett építőtáborba pályázni.
Flat Cat üzenete…
Kedves Lúdanyó! Ha van kedved még kérdezz-feleleket játszani, nézz be hozzám! :)
Névtelen üzenete…
Kedves Lúdanyó, most találtam rá a blogodra, miközben borscs-receptet kerestem.Holnap vendégeink jönnek, nekik fogom elkészíteni, meg persze magunknak is.Én már 2-3-szor főztem ilyen levest, de ezeknél a félig megfőtt húshoz tettem a nyers zöldségcsíkokat.Az is nagyon finom volt, de úgy gondolom, a te változatod még ízletesebb lesz, mivel kevés lében párolva nem fő ki annyira a zöldség íze.Saját sütésű cipóval fogom kínálni.
Desszertnek pedig a Sashegy krémet fogom elkészíteni, az is nagyon finomnak tűnik.Szia:Piros
lúdanyó üzenete…
Kedves Piros,
ennek nagyon örülök :) Ha van kedved és időd számolj be légyszives, hogy tetszett-e a leves így készítve! Meg persze a Sashegy-krémre is kíváncsi vagyok :)
Névtelen üzenete…
Jó 3 órába tellett, főleg, hogy kézzel daraboltam a zöldségeket, de nagyon-nagyon megérte! Isteni lett, köszönet a receptért!
lúdanyó üzenete…
Én köszönöm, hogy visszajeleztél :) és örülök, hogy ízlett nektek is

Népszerű bejegyzések