Finn csalános rozsos kenyér




Régóta szerettem volna már kipróbálni ezt a csalános kenyeret, a recept lelőhelye a kedvenc finn szakácskönyvem (Bokor Judit: Finn konyha). Csalánt vidéken szedtem a mamámnál, ott, ahol nincs permetezés, nincsen annyi autó - szóval remélhetőleg viszonylag szennyezetlen példányokat sikerült beszerezni.
A csalánt kesztyűben szedtem - reumások próbálkozzanak kesztyű nélkül :)

Hozzávalók:
3 dl forró víz
3 dl joghurt megmelegítve
3 dkg friss élesztő
2 tk só
20 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
65 - 70 dkg finomliszt
8 - 10 dkg csalánlevél

Elkészítés:
A forró vízzel és a joghurttal leöntjük a rozslisztet, összekeverjük és állni hagyjuk, amíg ki nem hül.
Közben a csalánt előkészítjük: a csalánleveleket vízzel jól leöblítjük, és 2-3 percen át folyatjuk rá a hideg vizet - vagy csak áztatjuk vízben, én az utóbbi víztakarékos módszert választottam. A vizet jól kinyomkodjuk belőle, aztán apróra összevágjuk. Nem kell félni, ilyenkor már nem csíp a csalán.
A kihűlt rozslisztes keverékhez morzsoljuk az élesztőt, beletesszük a sót, az apróra vágott csalánlevelet. Ezután hozzáadjuk a lisztet és szép simára kidolgozzuk, dagasztjuk. Közepesen kemény tésztát kell kapnunk, ami kicsit ragacsos. Lisztezzük be a tetejét, fedjük le és kelesszük duplájára.
Amikor megkelt a tészta, kettéválasztottam. A felét visszatettem a tálba, lefedtem és betettem a hűtőbe, hogy majd másnap kiflit készítek belőle.
A kint hagyott tésztából két rudat formáltam, sütőzacskóba tettem (azt egy tepsibe), és megint kelesztettem, kb. 20 perc kellett nekik, hogy duplájukra nőjenek.
A sütőt előmelegítettem 200 C fokra.
Amikor megkeltek a kenyérkék, óvatosan bevágtam a tetejüket a zacskóban, vizet fröcsköltem a zacskóba, óvatosan a kenyerek alá hajtottam a zacskó nyitott száját. Ezt a módszert Limaránál olvastam és persze nagyon jól működik :).
Az előmelegített sütőben kb. 30 perc alatt sültek meg légkeveréssel.
Az elkészült kenyér puha belsejű, ropogós, vékony héjú lett. Nagyon finom íze van, enyhén csípős, aki megkóstolta nem tudta eldönteni, hogy milyen fűszer van benne.
A fiam Nutellával is kipróbálta, nagyon ízlett neki :)
Folyt. köv. a kiflikkel.

Megjegyzések

Limara üzenete…
nagyon szépe a kenyér! :)) Érdekes a csalán, nem tudom, lenne-e bátorságom kipróbálni! :))
lúdanyó üzenete…
Köszönöm :) Végülis a csalán is csak egy növény, mint a spenót vagy a sóska - csak nálunk szokatlan egy kicsit.
Unknown üzenete…
A csalán a legfinomabb növények egyike.
Teának finomabb, mint a zöld tea.
Levesnek finomabb, mint bármelyik krémleves.

Népszerű bejegyzések